Szukany tekst :

Aktualnie kręci się tutaj turystów, może spotkacie się w Chat'cie...

Bieszczady - opis szlaku niebieskiego
[ część 1 ] [ część 2 ]
Strona w budowie
Szlak ten na terenie Bieszczadów jest kontynuacją szlaku granicznego przechodzącego z obszaru Beskidu Niskiego a zaczynającego się w Grybowie. Na terenie Beskidu Niskiego nosi on imię Kazimierza Pułaskiego. Wyznakowany został w latach szesćdziesiątych na odcinku Nowy Łupków - Ustrzyki Górne. W roku 1975 przedłużono szlak na siodło pod Tarnicą a niebawem na szczyt Krzemienia i do Dwernika. Ostatnie innowcje nastapiły w roku 1988 gdy wyznakowano odcinek Dwernik - Ustrzyki Dolne udostępniajac m.in. pasma Otrytu i Żukowa. Na odcinku Rabia Skała (1199 m) - Widełki (1016 m) szlak prowadzi przez tereny BdPN.

Nowy Łupków - Wysoki Groń (902 m) - Balnica - Czeremnin (928 m)

Mapa szlaku

Wychodzimy z Nowego Łupkowa za znakami niebieskimi w kierunku południowo-wschodnim drogą pamiętającą czasy świetności PGR-ów (wzdłuż zabudowań PGR), obecnie nieco podniszczoną. Po prawej stronie na drugim planie widzimy szczyty pasma granicznego (Koszarka 794 m i wzgórze 809 m). Po przejściu ok 2 km. przecinamy tory kolejki leśnej i wychodzimy na asfaltową drogę Komańcza - Cisna (skręt w prawo), będącą odcinkiem tzw. "drogi karpackiej". Po przekroczeniu mostu nad potokiem Smolniczek skręcamy ponownie w prawo, przecinamy tory kolejki, aby znaleźc się na bitej drodze prowadzącej nas łagodnie przez rozłożyste łąki dolinami Smolniczka i Zubeńczyka. Tutaj niegdyś rozciągała się wieś Zubeńko, czego dowodem są zdziczałe drzewa owocowe, niewyczerpane źródło cierpkich jabłek we wrześniu. Na łąkach tych możemy odnaleźc dośc sympatyczne miejsca biwakowe. Uwaga na skręt w lewo tuż za mostkiem na Zubeńczyku. Ok. 500 m za mostkiem w górę w kierunku północnym kuty krzyż łemkowski z 1913 r. Po wejściu w las w okolicach ambonki myśliwskiej szlak porzuca bity trakt i wyprowadza nas na wąską, miejscami pochyłą ścieżkę. Ścieżka dośc ostro wspina się ku grzbietowi i w górnych partiach jest silnie zarośnięta karłowatą buczyną. Na szczycie Głęboki Wierch (890 m) osiągamy granicę państwa (słupek graniczny (1/68) i skręcamy w lewo podążając głównym wododziałem karpackim (od tyłu drogowskaz: Nowy Łupków - 1,30-2 h). Po chwili z podszczytowej polanki możemy podziwia (w kierunku północno-wschodnim) panoramę Wysokiego Działu z Magurycznem (884 m) i Krąglicą (943 m) na pierwszym planie oraz Chryszczatą (997 m) i Wołosaniem (1071 m) w tle. Pod nami dolina Osławy. Ścieżka pnie się pod Wysoki Groń (902 m) a następnie ostro opada. Miejscami po prawej stronie odsłania się widok na słowacki grzbiet Na Stobach (805 m) i pozostałe szczyty górujące nad zlewnią rzeki Udavy. Wspinamy się na Wierch nad Łazem (864 m, sł. gr. nr 1/64 na pierwszym wierzchołku oraz 63/1 na drugim). Uwaga! Tuż za drugim wierzchołkiem ostry skręt szlaku w prawo na południe. Wzdłuż całej granicy, najczęściej powyrywane, granitowe słupki z czasów II wojny światowej z literami "S" i "P" - przekute na "D". Na przełączce przed wzgórzem 789 m (sł. gr. nr 61/2) dogodne miejsce do odpoczynku. Następnie płaski wierzchołek Bubinowa (789 m, sł. gr. nr 60/4) z małą przecinką odsłaniającą widok na Krąglicę, Maguryczne i w tle Chryszczatą. Lekko schodzimy, a potem wspinamy się na Gmyszów Wierch (876 m, sł. gr. nr I/59). Z szerokiej ścieżki roztacza się widok na wprost na Rydyszową (885 m) i Czeremnin (935 m). Po lewej stronie prześwitują zbocza Matragony (991 m), a po prawej miejscami widać Góry Laboreckie i na pierwszym planie dolinę dopływu Udavy. zdjecie17Z polanki pod Rydoszową (885 m) panorama na przełom Solinki pomiędzy szczytem Matragony a wzgórzem 847 m, na drógim planie masyw Wołosania (1071 m). I oto znużeni monotonnym podejściem mijamy płaski, słabo zaznaczający się szczyt Rydoszowej (885 m, sł. gr. nr 56/15). Schodzimy dość szeroką, połagą ścieżką, prowadzącą nas cały czas grzbietem granicznym, do Balnicy. Tu ścieżka odbija od granicy na odległość ok. 100 m i dochodzi do torów kolejki leśnej do stacji Balnica. Obok stacji zabudowania kwatery robotników leśnych, na podwórku studnia i miejsce na ognisko. Drogowskaz szlaku niebieskiego Roztoki Górne - 4,30 h, Nowy Łupków - 6 h. W odległości ok. 50 m za stacją szlak powraca do granicy. Tory kolejki będą nam teraz towarzyszyły przez ok. 1,5 km, biegnąc równolegle do granicy w odległości ok. 100 m na północny-wschód (możliwy ten wariant wędrówki dla uważnych). Granica wraz ze szlakiem schodzi teraz lekko na południową stronę wododziału, co zmusza nas do nieprzyjemnego forsowania raz po raz jarów niewielkich potoczków (najczęściej suchych), stanowiących źródliska rzeki Udavy. Po ok. 30 min. marszu powracamy na główny grzbiet i wygodną ścieżkę. Za chwilę (10 min.) po lewej stronie rozległe, podmokłe łąki należące niegdyś do wsi Solinka, a z nich piękny widok na masyw Hyrlatej (1105 m). Wspinamy się dalej i osiągamy (1,3 h z Balnicy) szczyt Czeremnin (935 m, sł. gr. nr I/45), na którym granica skręca ostro w lewo, ku wschodowi. Ze szczytu dość ograniczone widoki na północny-wschód - wzgórze 847 m i zbocza Matragony, a na drugim planie pasmo Wysokiego Działu. Na południowym-wschodzie pasmo Skury (857 m) na Słowacji i w tle Góry Laboreckie. Z polany podszczytowej widoki na wschód na pasmo graniczne z górującym Strybem (1017 m) i w tle pasmo Jasła (1158 m). W 1939 r. szczyt Czeremnina był zwornikiem granic trzech państw: Polski, Słowacji i Węgier. W gąszczy można odnaleźć stary słup graniczny pochodzący z tych casów. Idziemy dość płaskim grzbietem mijając szczyt bez nazwy (sł. gr. nr I/44), a następnie wzgórze 932 m (sł. gr. nr 42/6). Po lewej stronie przez przecinki prześwituje prawie równoległy do nas masyw Hyrlatej, a dalej z przodu na drugim planie pasmo Jasła. Z polan podszczytowych Strybu piękny widok do tyłu w kierunku północno-wschodnim. Widać tam rozłożystą dolinę Solinki, a za nią prawie równolegle do pasma granicznego Rosochę (1091 m) z Hyrlatą (1105 m) i Berdem (1043 m), Matragonę (991 m) oddzieloną przełomem Solinki i wzgórzem 847 m oddzielone przełomem Osławy. Panoramę zamykają boczne grzbiety schodzące z pasma granicznego. We wcięciu pomiędzy Berdem i Matragoną widać ramiona Przysłupia (1007 m) z pasma Wołosania.

Stryb (1017 m) - Roztoki Górne - Okrąglik (1100 m) - Rabia Skała (1199 m) - Hrubki (1186 m) - Krzemieniec (1221 m)

Wreszcie trawiasty wierzchołek Strybu (1017 m).Około 400 m. w dół, tuż za sł. granicznym nr 37/18 szlak skręca w lewo, opuszczając granicę państwa i główny wododział Karpat. Poniżej drogowskaz: Roztoki - 1,15 h. Schodzimy na przełęcz 836 m i tu osiągamy szeroką, tłuczniową drogę Roztoki - Solinka, w którą skręcamy w prawo. Na wprost widok na grzbiet Jasła (1158 m) i Mały Skaleniec (910 m). Schodzimy do wsi Roztoki Górne . Drogowskazy: Jasło - 2,15 h, Balnica - 4,30 h. Połączenie ze znakami szlaku czerwoni-zielonego biegnącego przez Hyrlatą i Rosochę do Żubraczego a wyznakowanego poza siecią PTTK. Czas przejścia Roztoki Grn. - Żóbracze 3,20 h, odwrotnie 3,50 h. Ze wsi wychodzimy szeroką, bitą drogą obok strażnicy SG, po około 300 metrach skręcamy w lewo w dukt leśny. Uwaga! Za Roztokami w dolnych partiach stoku bardzo dużo duktów, trzeba pilnowac szlaku. Po około 1 h marszu mijamy szczyt Dużego Skaleńca (widok przez rzadkie drzewa na Małe Jasło i Jasło), a po następnych 30 min. dochodzimy do grzbietu Jasło - Okrąglik i skrzyżowanie ze szlakiem czerwonym. Drogowskazy: Habkowice, baza namiotowa - 3 h, Roztoki Grn. - 1,15 h, Balnica - 6 h, Smerek (wieś) - 2,45 h. W lewo za czerwonym szlakiem na Jasło, Rożki i do Cisnej. W prawo wraz ze szlakiem czerwonym podążamy w kierunku Okrąglika. Z polanek podgrzbietowych raz po raz odsłaniają się widoki na lewo (na wschód), masyw Fereczatej (1102 m) i na prawo (na południowy-zachód) na pasmo graniczne. Na Okrągliku (1100 m) powracamy na główny wododział Karpat (granica państwa). Do granicy dochodzimy przy słupku granicznym nr I/29. Z Okrąglika rozciąga się piękna panorama na stronę słowacką. Na pierwszym planie głębokie obniżenie doliny Cirochy i górujące nad nią od lewej Sagonovec (802 m) z Hajdosikiem (914 m). Na drugim planie Maly (936 m) i Velky Bukovec (1012 m) i z prawej ramię Zemlianskego Vrchu (813 m) odchodzące od Rypiego Wierchu (1000 m). Drogowskaz szlaku niebieskiego: Płasza - 2,15 h, Rabia Skała - 3,30 h. Po ok. 5 min. marszu w kierunku wschodnim szlak niebieski rozdziela się z czerwonym. Opodal po lewej stronie nieco w dół źródełko. Graniczna ścieżka prowadzi nas dośc głęboko w dół a następnie wspina się na trawiasty Kurników Beskid (1015 m), lekko trawersując z lewej główny szczyt (na wysokości sł. gr. nr 25/9). Na samym szczycie po stronie słowackiej betonowy słup. Cały czas roztaczają się widoki na południe, na pasmo Saganovca i Hajdosika, głębokie wcięcie rzeki Ulciki oraz bardziej do przodu ramiona Malego Bukovca. W kierunku południowo-wschodnim widoczne momentami pasmo graniczne z górującą Płaszą (1162 m). Mijamy niewielką kulminację Szczawnika (sł. gr. nr I/25), lekko opadamy i rozpoczynamy długie podejście na Płaszę. W partiach szczytowych wychodzimy na połoninę i wkrótce osiągamy wierzchołek (sł. gr. nr I/22, granitowy znak geodezyjny oraz dwie tyczki geodezyjne - polska i słowacka). Ze szczytu Płaszy roztacza się piękny widok na wszystkie strony. Od południa panorama Bukovskych Vrchov i Gór Laboreckich, w kierunku północno-zachodnim na pierwszym planie masyw Jasła (1158 m) z Okrąglikiem (1100 m), na lewo od Jasła grupa Hyrlatej (1105 m) i Rosochy (1093 m), poniżej w dolinie wieś Roztoki Grn. Na dalszym planie Matragona. W kierunku zachodnim widok na pasmo graniczne z kulminacjami Rypiego Wierchu (1000 m), Strybu (1017 m) i Czeremnina (935 m). W kierunku północnym dostrzec możemy pasmo Łopiennika (1069 m) i Durnej (979 m) oraz grupę Falowej (965 m) i Czereniny (971 m). Na północnym-wschodzie Smerek (1222 m) z Połoniną Wetlińską (1253 m). Na wschodzie grzbiet pobliskiej Paportnej (1193 m). Od Okrąglika ok. 1,40 h.

Wielka Rawka (1307 m) - Ustrzyki Górne - Wołosate

Mapa szlaku

Idąc przez karłowate buki, a później połoniną osiągamy szczyt Wielkiej Rawki (1307 m) z wieżą geodezyjną. Stąd widok naokoło. Poza wcześniej opisanymi szczytami odsłaniają się od Połoniny Caryńskiej na półnicny-wschód (zgodnie z ruchem wskazówek zegara) - wschodnia częśc Otrytu z Trochańcem (939 m), a na dalszym planie masyw Ostrego (804 m) i bardziej na wschód Magura Łomniańska (1024 m). Na bliższym planie przed Otrytem stoki Magury Stuposiańskiej (1016 m) za nimi pasmo Czerwonego Wierchu. Posuając się bliżej ku nam widzimy zalesiony szczyt Widełek (1016 m) i podnoszące się ku górze pasmo Bukowego Berda (1313 m) z połoninami.

Przełęcz pod Tarnicą (1275 m) - Krzemień (1335 m) - Bukowe Berdo (1313 m) - Pszczeliny - Magura Stuposiańska (116 m)

Jeszcze trochę do góry i oto jesteśmy na przełęczy (1275 m) pod Tarnicą. To ważny punkt węzłowy szlaków turystycznych. Do szlaku niebieskiego dobija tu czerwony od strony Szerokiego Wierchu (1268 m) i dalej podążają one wspólnie w stronę Krzemienia (1335 m). W tym punkcie odchodzi też krótki (15 min.) żółty szlak umożliwiający wejście na Tarnicę. Drogowskazy: szlak niebieski; Wołosate - 1 h, Ustrzyki Górne - 2,30 h, Przełęcz 1160 - 0,15 h, Bukowe Berdo - 1,15 h, Pszczeliny - 4,15 h; szlak czerwony; Szeroki Wierch - 0,30 h, Ustrzyki Grn - 2,15 h, Przełęcz 1160 - 0,15 h, Halicz - 2,15 h, Przełęcz Bukowska - 2,45 h. Latem czynna jest tu sezonowa stacja GOPR (VII - VIII). W kierunku wschodnim panorama: Krzemień, Kopa Bukowska (1312 m), Halicz, Rozsypaniec, potem lekkie obniżenie przełęczy Bukowskiej (1107 m) i za nią Kińczyk Bukowski (1251 m). Na zachodzie pasmo graniczne z Rawkami (za nimi Karpaty ukraińskie i słowackie) i na dalekim planie pasmo Jasła oraz Wysokiego Działu (nieco przed nim Krzemienna). Nie dochodząc do przełęczy 1160 napotykamy jedyne położone na tak dużej wysokości żródełko. Jeżeli zamierzamy kontynuować wędrówkę grzbietem na dłuższym odcinku warto zaopatrzyć się tu w świeżą wodę. Dochodzimy do Przełęczy 1160 m, gdzie szlak niebieski rozdziela się z czerwonym. Szlakiem niebieskim podchodzimy pod przełączkę opodal szczytu Krzemienia. Drogowskaz szlaku niebieskiego; Przełęcz 1275 - 0,15 h, Wołosate - 1,15 h, Bukowe Berdo - 1 h, Pszczeliny - 4 h, szlak czerwony; Przełęcz 1275 - 0,15 h, Szeroki Wierch - 4 h, Halicz - 1,30 h, Przełęcz Bukowska - 2,30 h. Na grzbiet Krzemienia bardzo ostre podejście. Z grani piękny widok na dolinę Sanu i pasma po stronie ukraińskiej. Najbliżej nas Buczek (915 m) po prawej na południowym-wschodzie oraz Siańskie (876 m) z lewej strony na wschodzie. Drogowskaz: Przełęcz 1160 - 0,15 h, Przełęcz 1275 - 0,30 h, Wołosate - 1,30 h, Bukowe Berdo - 0,30 h, Pszczeliny - 3,30 h.

Dwernik - Otryt - Polana

Mapa szlaku

W Dwerniku wychodzimy z lasu na wprost składowiska drewna. Około 50 m. na prawo od szlaku zaczopowany odwiert za ropą naftową. Docieramy do szosy asfaltowej. Skręcamy w prawo. Mijamy nowy, wybudowany w 1981 r. kościół katolicki, stylizowany na drewniane kościoły podchalańskie. Do jego budowy użyto materiałów pochodzących z rozebranej cerkwi w Lutowiskach. Idziemy ok. 2 km szosą asfaltową, przechodzimy most na Sanie, dochodzimy do skrzyżowania dróg asfaltowych, tu w lewo. Drogowskaz: Hulskie - 2,45 h, Polana - 3,40 h, Teleśnica Oszwarowa - 7 h, Równia - 9 h, Ustrzyki Dln. - 10,15 h, Magura Stuposiańska - 3,15 h, Pszczeliny - 4,45 h. Niedługo skręcamy w prawo, przy skręcie bar "Pod Otrytem", w sezonie pole biwakowe. Podchodzimy mijając na początku drogi retorty służące do wypału węgla drzewnego. Do tyłu na południe panorama - z prawej strony stoki Dwernika-Kamienia (1004 m), z lewej boczne grzbiety Połoniny Caryńskiej (1297 m) i sama połonina górująca nad nimi, w tle za przełomem Prowczy widoczne pasmo Działu (1112 m). Za chwilę lekko w lewo i podchodzimy pod Otryt wygodną, szeroką drogą. Z polan podszczytowych ograniczona panorama na Połoninę Caryńską, Dwernik-Kamień z Jawornikiem (1042 m) i z tyłu Smerek (1222 m). Po dojściu na grzbiet drogowskaz szlaku niebieskiego: Hulskie (846 m) - 2 h, Polana - 3,45 h, Dwernik - 0,30 h, Magura Stuposiańska - 3,45 h. Od drogowskazu w lewo 5 min. do "Chaty socjologa" - właasności Uniwersytetu Warszawskiego, jak sama nazwa wskazuje wydziału socjologii (??). Miejsce onegdaj bardzo przytulne :) aktualnie walczy ze skutkami zimowego pożaru w którym spłonęła cała chata :(. Ścieżka wiedzie nas grzbietem, z prawej strony miejscami przez drzewa widać pasmo Ostrego (804 m). Trasa przez Otryt jest dość monotonna i prawie płaska. Z zarastających polanek i poprzez drzewa miejscami widoki na południe na dolinę Sanu i masyw Połoniny Wetlińskiej (1253 m). Niwątpliwą atrakcją wędrówki w okresie jesiennym mogą być zarośla leszczynowe z niezliczoną ilością orzechów laskowych. Kolejno mijamy wzniesienie 847 m, przekraczamy bitą drogę leśną i osiągamy wierzchołek Hulskiego (846 m). Stąd do Polany 1,45 h, Dwernik - 2,30 h. Po około 20 min. marszu od szczytu szlak skręca w prawo i przuca główny grzbiet Otrytu. Niebawm wychodzimy z lasu na rozległe łąki poprzetykane gdzieniegdzie resztkami zdziczałych sadów. To tereny, na których rozciągała się niegdyś wieś Serednie Małe. Podążamy dalej w dół i wkrótce dochodzimy do asfaltowej szosy małej obwodnicy bieszczadzkiej. Jesteśmy na skraju wsi Polana. Idziemy szosą w kierunku zachodnim. Przy zakręcie w prawo retorty do wypalania węgla drzewnego. Drogowskaz szlaku niebieskiego: Teleśnica Oszwarowa - 2,15 h, Równia - 4,15, Ustrzyki Dolne - 5,30 h. Mijamy most, za nim przystanek PKS (poza sezonem tylko jedno połączenie dziennie do Ustrzyk Dln.).

Łabiska (615 m) - Teleśnica - Żuków - Równia - Gromadzyn (654 m) - Ustrzyki Dolne.

Łagodnie pod górę, przez las, wychodzimy na odkryty szczyt Łabiska. Stąd jedna ze ścieżek prowadzi do folwarku Sokole. Z wierzchołka rozległy widok na południe. W oddali pasmo Otrytu wysyłające ku nam ramię grzbietu Wańka Dział (587 m), a w bliższych planach Moklik (675 m) i pasmo Ostrego (804 m). Na północnym-wschodzie długi zalesiony grzbiet Żuków (768 m). Poniżej szczytu wchodzimy do lasu, po ok. 10 min. marszu drogowskaz szlaku: Teleśnica - 0,30 h, Żuków - 1,45 h, Polana - 2 h, Hulskie - 4,30 h. Po kolejnych 25 min. marszu wychodzimy na pola, skąd widok na dolinę Teleśnicy i masyw Żukowa. Ścieżka biegnie łagodnie w dół i wkrótce docieramy do szosy w okolicach sklepu w Teleśnicy. Tu drogowskaz szlaku: Żuków - 1,15 h, Równa - 2 h, Polana - 2,45 h, Hulskie - 5,15 h, Dwernik - 7,45 h. Stąd szosą w lewo 30 min. marszu do ośrodka wypoczynkowego "Uroczysko", gdzie istnieje możliwość noclegu w domkach campingowych. My w prawo szosą w górę wsi. Po ok. 15 min. marszu szlak skręca z szosy w lewo w polną drogę. Drogowskaz: Żuków - 1 h, Równia - 1,45 h, Polana - 3 h, Hulskie - 5,30 h, Dwernik - 8 h. Jesteśmy na skraju wsi Daszówka, ok. 2 min. od przystanku PKS. Idziemy wśród pól w stronę lasu, po prawej stronie, na grzbiet Żukowa. Od granicy lasu ok. 30 min. wspinaczki dość stromym stokiem i jesteśmy na grzbiecie nieopodal głównej kulminacji 768 m. Po 10 min. marszu grzbietem w kierunku południowo-wschodnim schodzimy z niego stromą ścieżką w dół. Następnie drogą łagodnie schodzącą na pola przed wsią Równią. Ze stoków ładny widok na masyw Równi (662 m) i wieś u jej podnóża. Po lewej, w dali widoczna Kamienna Laworta (769 m). Dochodzimy do wsi Równia, tu szosą w lewo, po 200 m w prawo. Drogowskaz: Ustrzyki Dolne - 1,15 h, Teleśnica - 2 h. Idziemy przez wieś, przekraczamy kładkę na potoku i łąkami podążamy na grzbiet Równi. Na skraju lasu skręcamy w lewo i łagodnie w górę drogą wysadzaną świerkami podchodzimy pod Gromadzyn (654 m). Tuż przed kulminacją mijamy wyciąg orczykowy. Na szczycie betonowy trójnóg a obok strzelnica biathlonowa. W kierunku południowo-zachodnim roztacza się stąd rozległy widok: w dole wieś Równia i zabudowania kombinatu drzewnego w Ustjanowej, ponad nimi zalesione pasmo Żukowa (768 m), za nim szczyty Jawora (741 m), Stożka (683 m), grzbiety Ostrego i Otrytu, a w dali najwyższe partie Bieszczadów. Idziemy chwilę grzbietem, po czym skręcamy w prawo do lasu, a następnie przez łąki ponad stadionem w Ustrzykach Dolnych, przed nami panorama miasta i otaczających je gór. Po lewej stronie Kamienna Laworta (769 m), z prawej Kiń (612 m) i Orlik (614 m). Przechodzimy przez stadion, następnie w lewo pod wiaduktem kolejowym i przy domu handlowym "Halicz" dochodzimy do głównej ulicy miasta. Tu w prawo w ciągu 10 min. dostajemy sie do dworca PKP i PKS, gdzie koniec szlaku. Drogowskaz: Gromadzyn (654 m) - 0,50 h, Równia - 1,20 h, Żuków - 2,20 h, Teleśnica - 3,20 h, Polana - 6,15 h, Hulskie - 8,45 h, schronisko na Otrycie - 10,45 h, Dwernik - 11,15 h, Magura stuposiańska - 15,30 h, Pszczeliny - 17 h, Tarnica - 22 h.

Twoje uwagi dotyczące szlaku.
Powrót do początku strony

Został wytyczony w 1977 r. i pozwala na przejscie pasma Durnej i Łopiennika zwanego niegdyś "grzebieniem baligrodzkim". Łączny czas przejścia 5 h i odwrotnie 4 h.

Baligród - Durna (979 m) - Łopiennik (1069 m).

Mapa szlaku

Wędrówkę rozpoczynamy z rynku w Baligrodzie nieopodal przystanku PKS. Wychodzimy z miasta za znakami w kierunku południowym. Na skraju zabudowań mijamy murowaną kapliczkę z 1918 r. Obok niej drewniany krzyż. Po przejściu mostu nad Jabłonką idziemy w kierunku widocznego po lewej stronie pomnika. Został on ustawiony w 1968 r. w miejscu śmierci 37 żołnierzy WOP poległych w zasadzce, jaką urządziła tu 31.01.1947 r. sotnia "Bira" na transport rannych i chorych. Po obejściu ogrodzenia z lewej strony szlak wchodzi w las i doś stromo wspina się na zbocze Kropiwnego (760 m) po lewej stronie wąski jar. Około 800 m. w kierunku południowym od pomnika przy skrzyżowaniu obwodnicy z drogą do Mikowa w Rabem ośrodek "Zelmeru", a ok. 500 m. od niego w kierunku wschodnim przy drodze do Mikowa ośrodek "Wisan" (noclegi poza sezonem).Podążając do góry grzbietem trawersujemy wkrótce szczyt Kropiwnego. Przez całą drogę często napotykamy zwalone drzewa utrudniające marsz. Należy tu uważnie śledzi znaki szlaku, często zupełnie zatarte. W rejonie wierzchołka 816 m. osiągamy główny grzbiet pasma. Idziemy szeroką leśną drogą i kiedy po prawej stronie otworzy się przed nami panorama (m.in. Jawor i Chryszczata) będzie to znak, że należy skręcic ostro w lewo. Po godzinnym marszu odKropiwnego docieramy na Berdo (890 m). Przy zejściu należy zachowac ostrożnośc, gdyż po kilku metrach szlak skręca na prawo, przechodzi przez polanę i lekko opada w dół dochodząc do punktu węzłowego - szlakiem zielonym Ustawiony tam drogowskaz informuje nas o odległościach: niebieski: Baligród-2.45 h, Łopiennik-3 h, zielony: Walter-1 h, Jabłonki-2 h. Od drogowskazu idziemy wyraźną drogą nieco z lewej stromego grzbietu. Po kilku minutach przechodzimy na prawą stronę i wędrujemy niewielką ścieżką. Idziemy pokonując dwa większe wzniesienia i wychodzimy na dużą polanę pod Durną (997 m). Przed nami rozpościera się piękna panorama. Na prawo od szczytu na pierwszym planie wida Łopieninkę i Jasienik, na drugim pasmo Chryszczatej i Wołosania a w dali szczyt Hyrlatej. Durna, zwana niegdyś również Turną często określana jest jako "błędna góra"; łatwo na niej stracic orientację i pobłądzic w dzikich ostępach. W lasach pasma Durnej i Łopiennika napotkac możemy rzadkiego już w Polsce niedźwiedzia brunatnego. Za durną szlak biegnie grzbietem odchodzącym w lewo poprzez polankę z widokiem na Łopiennik i Korbanię.

Twoje uwagi dotyczące szlaku.
Powrót do początku strony
Lista szlaków
Na podstawie przewodnika Bieszczady - Tomasz Darmochwał
Powrót do strony głównej Powrót do poprzedniej strony